خبرنامه بانک اطلاعات مشاغل صنعتی و شهری خبرنامه بانک اطلاعات مشاغل صنعتی و شهری .

خبرنامه بانک اطلاعات مشاغل صنعتی و شهری

آکوستیک چیست؟

در سالن‌هایی که با این پدیده روبرو هستند، به‌راحتی قابل مشاهده است که در یک نقطه، صدا گوش خراش است و در نقطه‌ی دیگر صدایی به گوش نمی‌رسد.

برای استفاده بهینه از سالن‌های تجمع، بهتر است سالن مذکور به‌صورت ذوزنقه‌ای که انتهای پهن‌تری دارد طراحی شود. معضل دیگری که باید برای آن چاره‌ای اندیشید، پدیده پژواک است که عمدتا در سالن‌های تجمع وسیع اتفاق می‌افتد. این پدیده موجب درهم آمیختن سیلاب‌های صوتی تولید شده از یک منبع می‌شود. در نتیجه شنونده دچار سردرگمی می‌شود. برای رفع این مشکل، از روش‌ها و مصالح خاصی استفاده می‌شود که به‌طور کلی سه دسته‌اند:

-استفاده از فوم‌های سوراخ‌دار در سقف و جداره‌های ساختمان

-استفاده از پنل‌های چوبی و فوم که در آن شیارهایی تعبیه شده باشند، که در این صورت اندازه و فاصله شیارها بهتر است نامنظم باشد. این پنل‌ها قابل نصب در سقف و جداره‌ها می‌باشد.

-استفاده از کاوک که عبارت از منفذها و و فضاهای مجوف تعبیه شده در جداره‌ها.

در معماری سنتی از کوزه‌های سفالی در این رابطه استفاده می‌شد. این روش را می‌توان در معماری اتاق‌های موسیقی عمارت عالی‌قاپو یافت.

برای استفاده بهینه از این کاوک‌ها می‌توان درون آن‌ را از مصالح درکشی (نظیر پشم شیشه و فوم و …) پر نمود.

از عوامل دیگر مخل در آکوستیک ساختمان، پدیده صدای زمینه را می‌توان نام برد. برای جبران این عامل از پانل‌های پدواکی به‌ویژه در سینما استفاده می‌شود که این کار براساس محاسبات ریاضی صورت می‌گیرد.

در عین حال مبلمان منزل نظیر فرش، پرده، موکت و … از جمله پدواکی هستند که به‌طور طبیعی در این زمینه نقش خود را ایفا می‌کنند.

 


برچسب: آکوستیک چیست، آکوستیک ساختمان، پدیده آکوستیک در معماری، سه روش ایجاد آکوستیک، عوامل ایجاد اکوستیک، نقش آکوستیک در معماری،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۴:۱۲ توسط:omid موضوع: اخبار معماری نظرات (0)